Daktenten blijken in toenemende mate loyale metgezellen te zijn voor avontuurlijke vakantiegangers op lange reizen door afgelegen gebieden van de wereld. In dergelijke gebieden zijn er meestal geen wetten die bepalen hoe snel je met een daktent moet reizen. Je kunt doen wat je wilt, maar je moet er eerst zijn.

Nederland en daktenten

In Nederland staan er geen speciale regels in de wet, die het gebruik van daktenten regelen. Maar er zijn algemene regels die fabrikanten van dakbagagesystemen in acht nemen. De eerste is bekend – elke auto heeft een maximale dakbelasting, die niet mag worden overschreden. Dit betekent dat het gewicht van de daktent, de inhoud en het dragersysteem de maximumwaarden in de autodocumenten niet mogen overschrijden. Anders brengt u het verkeer in gevaar evenals uw eigen veiligheid en de derde partij. Ook kan de auto zo beschadigd raken. Deze waarde is niet van toepassing wanneer de auto stilstaat – dit is van toepassing op de dynamische, d.w.z. bewegende staat van de auto. Als u in de autodaktent zit of slaapt, ligt het gewicht logischerwijs ruim boven het maximum, wat geen probleem is als de daktent goed, stevig en veilig is gemonteerd.

Een andere regel verwijst naar de maximale snelheid – in Nederland en omliggende landen is daar limiet aan. Fabrikanten van daktent adviseren echter ongeveer 120 km à 130 km/u als maximale snelheid. Bovendien moet men verwachten dat het brandstofverbruik aanzienlijk stijgt als gevolg van de verhoogde belasting van de tent. Ook, in het geval van een ongeluk, kan het draagsysteem zich niet aan de auto hechten bij zeer hoge snelheden – vooral als materiaal van mindere kwaliteit wordt gebruikt. Dus wees voorzichtig – rijd langzamer dan 125 km/u.