Yuna uitzicht daktent

Luxe hotel of daktent?

31 maart 2023

Back to basic

Voor mijn werk, ben ik betrokken bij de bouw van luxe hotels. Daarvoor zit ik ook regelmatig in hotels in het binnen- en buitenland. Maar, wanneer ik thuiskom, beland ik meestal horizontaal op de bank en wordt er op Youtube gezocht met het trefwoord: ‘overlanding’. Dan fantaseer ik over reizen, ver van de bewoonde wereld. Zonder warme douche en enkel een schep als toilet. Brechtje, mijn vriendin, is zelf niet opgegroeid met het kampeervirus, maar begint mijn droom aardig te volgen. Dat gebrek aan een sanitairgebouw gaat misschien nog wel erg ver, maar slapen in een tent bevalt inmiddels goed. Ze gaf me daarom voor mijn verjaardag een weekendje weg met een gehuurde daktent naar keuze.

wildkamperen daktentAanvankelijk had ik mijn zinnen gezet op een Wildland Rock Cruiser, omdat ik onder de indruk was van het gemak waarmee die op- en met name in te klappen is. Helaas was de Rock Cruiser niet meer beschikbaar voor ons weekend. Uiteindelijk zijn we dus met de Sheepie Yuna 140 op pad geweest.
Op vrijdag halen we de daktent op bij de showroom in Baarn. We kijken kort rond in dit walhalla, maar blijven niet te lang hangen. De daktent wordt op de auto gelegd en we vertrekken naar de Belgische Ardennen. Officieel mag je in België niet wildkamperen, maar we besluiten het risico te nemen. Via de app: Park4Night hebben we een plek uitgekozen waar we willen gaan staan. Aan het einde van een lange weg, die enkel wordt gebruikt door wandelaars en uit het zicht van de bewoonde wereld. Dat geeft toch een prettig gevoel. We klappen de tent uit, koken ons maaltje en steken de candle pot (een soort zelfgemaakte grote kaars in een pan) aan. ’s Avonds begint het te regenen, dus we ruimen gauw alle spullen op en verschansen ons in de daktent. Nu is het toch wel prettig dat we de ruimte hebben van de Yuna en dat we met een open deur nog steeds niet nat worden, door de luifel.

Vriendelijke boswachter

Rond 7 uur krijgen we bezoek. Het is de plaatselijke boswachter. Hij spreekt uitsluitend Frans en dat spreken wij nou net niet. Toch krijgt hij duidelijk gemaakt dat we daar niet mogen slapen. Die nacht mochten we nog wel blijven staan, maar de volgende dag moeten we weg zijn. Mooi, dat waren we toch al van plan.
De volgende dag zijn we binnen een kwartier vertrokken. Onderweg scoren we een ontbijt bij de supermarkt en rijden we door naar Noord Frankrijk. Ook hier vinden we weer een plek in het wild. We hebben onze les geleerd en laten de tent dichtgeklapt op de auto liggen. Mocht er weer een boswachter ons weten te vinden, zijn we gewoon aan het picknicken. Het bezoek blijft uit en ook hier genieten we van de rust en stilte dat het vrij kamperen te bieden heeft.
Voor zondag hebben we een camping bij Brugge gereserveerd. Ja, met een daktent kan je ook gewoon op een camping staan. Je kan wel rekenen op voldoende bekijks en aanspraak.

Het gemak van een daktent is super

Binnen een minuut ligt je bed klaar en met een paar minuten heb je de boel weer opgeborgen. Je ligt van de grond, waardoor de binnentent relatief schoon blijft en je nooit lekkage aan je grondzeil kan hebben. Daarnaast scheelt het natuurlijk ook ruimte in de auto, aangezien je je tent, matras, pomp en deken niet in je auto hoeft te bewaren. Bedenk van tevoren hoe je graag op vakantie gaat. Als je iemand bent die graag 2 weken op één plek staat en vanuit daar de omgeving verkent, kan je beter een normale tent nemen. Die zet je een keer neer en laat je lekker staan. Wanneer je wilt rondtrekken, kunnen wij je een daktent zeker aanbevelen.
Inmiddels hebben wij de knoop doorgehakt en hebben we onze nieuwe daktent gekocht bij Daktent.nl. We hebben zelfs weer gekozen voor de Yuna, vanwege de ruimte die dat model biedt voor een regenachtige dag. Komende zomer rijden we naar Roemenië en Albanië.

Laat het avontuur maar komen!

justtravelwith

Je kunt onze reizen volgen op Instagram: @justtravelwith.db

Heb jij ook een mooi reisverhaal welke je met ons en andere reizigers wilt delen? Stuur hem naar info@daktent.nl tav Suzanne.